PureBallast
.
ballast water treatment
ballast water treatment
 

Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää

Vuosia kestäneen viivyttelyn jälkeen painolastiveden käsittely on noussut kiireelliseksi ongelmaksi, joka herättää monia kysymyksiä. Alfa Lavalilla kokonaisratkaisutoimittajana on ainutlaatuista tietämystä ja vastauksia kysymyksiisi.

Avoid limitations with Compliance Navigator

Compliance Navigator is a new tool for ensuring that your ballast water treatment system complies where you sail – not just on paper. It reveals the hidden issues within type approvals, so that you can find performance to match real-life requirements. Choose your vessel, define your trade route, explore the issues that will affect your system and see how a PureBallast 3 system addresses them.

Compliance Navigator vignette

commissioning_updated_mepc.jpg

White paper – commissioning sampling

Our newly updated white paper, “Commissioning sampling for ballast water treatment systems: Understanding the purpose and implementation”, explores the new sampling requirement that was adopted as part of commissioning testing at MEPC 75. It explains not only the commissioning sampling procedures, but also the implementation process and who is – or is not – affected today.

Read the white paper

You can find additional white papers by choosing “Insights” from the dropdown menu in the next section of this page.

Asiantuntija-apua

Alfa Lavalilla on yli kymmenen vuoden kokemus painolastiveden käsittelemisestä. Sen perusteella laadittu aineisto helpottaa päätöksentekoasi.

Ballast water management proof book -julkaisu

Painolastiveden hallinnan merkitys -julkaisu sisältää laaja-alaista tietoa painolastivesimääräyksistä, vaatimustenmukaisuusvaihtoehdoista ja käsittelytekniikoista. Siinä on mielenkiintoisia näkemyksiä, teknisiä tietoja, kuvia, kaavioita ja taulukoita. Voit tilata painetun kirjan täyttämällä alla näkyvän lomakkeen. Voit myös ladata PDF-tiedoston.

Hyväksyt, että Alfa Laval voi kerätä tässä lomakkeessa annetut henkilötietosi, käyttää niitä ja paljastaa ne Alfa Lavalin tietosuojakäytännön mukaisesti, jotta voimme lähettää sinulle markkinointimateriaalia, jonka vastaanottamisen olet hyväksynyt. 

Valitse valintaruudut, joita vastaavia tietoja haluat vastaanottaa:

Nämä tiedot tallennetaan ja niitä käsitellään tietosuojakäytäntömme mukaisesti.

Painolastiveden hallinnasta kertovat asiakirjat

Vaatimukset, määräykset, artikkelit ja tuotetiedot

Usein kysyttyä

Painolastivesien käsittelyjärjestelmää suunniteltaessa on esitettävä monia kysymyksiä. Täältä löydät vastauksia usein esitettyihin Alfa Laval PureBallast 3 -järjestelmää ja painolastiveden käsittelylainsäädäntöä koskeviin kysymyksiin.


Alfa Laval PureBallast 3

Alfa Laval PureBallast 3- ja muiden järjestelmien väliset erot on helppo kuvata. Niitä on vaikea sivuuttaa. Minkään muun järjestelmän kyvyt eivät yllä lähellekään sitä.

1. Miksi PureBallast 3 -järjestelmään voi luottaa kaikilla vesillä?

Pelkistetysti sanottuna PureBallast 3 tarjoaa täysin yhteensopivan painolastiveden käsittelyn rajoittamatta aluksen toimintaa tai liikkumisvapautta. Sillä on sekä IMO- että Yhdysvaltojen rannikkovartioston tyyppihyväksyntä, joten

Tämä ainutlaatuinen ominaisuuksien yhdistelmä takaa, että käytössä on runsaasti vaihtoehtoja. Painolastivesijärjestelmä ei koskaan rajoita liikennöintialuetta tai -tapaa.

PureBallast 3 -järjestelmän rakenteesta ei tingitä. PureBallast 3 -reaktorit on valmistettu korroosiota kestävästä superausteniittisesta ruostumattomasta teräksestä. Niiden voidaan odottaa kestävän 20 vuotta tai pidempään tarvitsematta vaihtaa niitä.

2. Kuinka PureBallast 3 -tekniikka eroaa muista UV-pohjaisista käsittelyjärjestelmistä?

Monet ratkaisut perustuvat juomaveden käsittelemiseen. Koska niiden juuret juontavat maissa käytettäviin vedenpuhdistustekniikoihin, ne soveltuvat meriolosuhteisiin huonommin, esimerkiksi matalaan UV-läpäisykykyyn. Sitä vastoin PureBallast 3 -järjestelmän parannettu UV-käsittelytekniikka on kehitetty erityisesti meriolosuhteita varten.

PureBallast 3 -reaktorin UV-lamppujen kotelot on valmistettu erityisestä synteettisestä kvartsista. Aallonpituusspektrin leveyden optimoimiseksi koteloiden lähetystehokkuus on suuri, mikä lisää UV-valon määrää desinfioinnin aikana. Reaktorin sisätilojen virtausoptimoidun rakenteen ansiosta ne takaavat optimaalisen UV-annoksen ja alhaisen energiankulutuksen.

Suodattamisesta on runsaasti hyötyä UV-käsittelyn tehostamisessa. Siinä kaikki suuremmat organismit ja hiukkaset poistetaan ennen biologista desinfiointia. Suodatus- ja reaktorivaiheet yhdessä mahdollistavat makean, murto- ja meriveden käsittelemisen täydellä virtauksella UV-läpäisykyvyn ollessa niinkin alhainen kuin 42 %. Mikään muu järjestelmä ei pysty tällaiseen suorituskykyyn.

3. Miksi PureBallast 3 sisältää puhdistus käyttöpaikalla (CIP) -jakson?

Ilman puhdistusta kalsiumkarbonaatti- ja metalli-ionien kerrostumat kerääntyvät UV-lamppujen kvartsikoteloihin painolastiveden käsittelyjärjestelmässä. Tämä heikentää käsittelyä, koska pienempi osa lamppujen tuottamasta UV-valosta pääsee kohteeseen.

Mekaaninen pyyhkiminen on vaihtoehto CIP:lle, mutta pyyhkimet eivät estä metalli-ionien kertymistä, joten ne on poistettava pH-arvoltaan matalalla nesteellä. Ne eivät myöskään puhdista reaktorin UV-tunnistinta, joka mittaa UV-läpäisevyyttä. Jos tunnistin on likainen, järjestelmä voi käyttää liikaa tehoa tai hallintamahdollisuudet heikkenevät.

Jokainen mekaaninen puhdistus - mukaan lukien manuaalinen puhdistus - naarmuttaa koteloita. Lopulta käsittelyn suorituskyky heikkenee.

Testeissä on havaittu, että CIP:llä on suuri merkitys painolastiveden biologisen desinfioinnin kunnossapidolle. UV-pohjaisessa järjestelmässä vaikutukset näkyvät jo yhden puhdistuskerran jälkeen. Lisäksi CIP vähentää energiankulutusta ja pidentää kvartsikoteloiden käyttöikää, joten se vähentää käyttökustannuksia.

4. Onko PureBallast 3 helppo asentaa ja käyttää?

Kyllä on.

PureBallast 3 Compact Flex on oikea valinta, kun tilaa on vähän ja tarvitaan monikäyttöisyyttä. Se on oikea valinta useimpiin aluksiin. Se toimitetaan irrallisina komponentteina täydellisen asennusvapauden takaamiseksi. Yksinkertaisesti sanottuna siinä johtava painolastiveden käsittelyjärjestelmä yhdistyy markkinoiden pienimpään tilantarpeeseen - pienemmillä asennuskustannuksilla. Lampun ohjauskaappi voidaan sijoittaa vapaasti jopa 30 metrin etäisyydelle, joten tilaa säästyy ahtaissa paikoissa.

PureBallast 3 Compact voidaan toimittaa alustaan asennettuna kytke ja käytä -ratkaisuna, jonka tilantarve on markkinoiden pienin. Tällöin helpotetaan suunnittelemista ja asentamista, joten aikaa ja rahaa säästyy.

PureBallast 3 (tavallinen ja Ex) toimitetaan irrallisina komponentteina, joten lampun ohjauskaappi voidaan sijoittaa vapaasti jopa 150 metrin päähän. Tällöin konehuoneessa säästyy tilaa, ja se voidaan sijoittaa vaarallisen alueen ulkopuolelle.

Koska suoloja tai kemikaaleja ei käytetä, säiliöitä tai ilmanvaihtojärjestelmiä ei tarvita. Miehistöltä ei edellytetä manuaalisia toimenpiteitä, kuten venttiilien avaamista ja sulkemista. Toiminta on täysin automaattista. Se käynnistyy tai pysähtyy painikkeen painalluksella joko graafisessa kosketusnäytössä tai aluksen Integrated Ship Control System -järjestelmässä.

5. Kuinka tehokas PureBallast 3 on?

Painolastiveden käsittelyjärjestelmän tehokkuus voi merkitä kahta asiaa: biologisen desinfiointitoiminnan tehokkuutta tai energiatehokkuutta. Käytännössä nämä asiat kuitenkin kulkevat käsi kädessä.

Biologisen desinfiointituloksen suhteen mikään järjestelmä ei ole tehokkaampi painolastiveden neutraloimisessa kuin PureBallast 3. Vain PureBallast 3 voi toimia kaikissa vesityypeissä ja vedessä, jonka UV-läpäisevyys on vain 42 %. Se pystyy tähän täydellä virtauksella, joten painolastitoiminnot sujuvat nopeammin.

PureBallast 3 on erinomaisen suorituskyvyn ansiosta myös erittäin energiatehokas. Useimmissa tilanteissa se voi toimia vain 50 %:lla potentiaalisesta käyttötehostaan, kun liikennöidään IMO-säännellyillä vesillä. Täyttä asennettua tehoa tarvitaan vain esimerkiksi erittäin matalan UV-läpäisevyyden vesissä.


Painolastiveden käsittelylainsäädäntö

Painolastiveden käsittelemisestä on keskusteltu jo vuosikausia. Kun IMO:n painolastivesien hallinnan yleissopimus (BWM) on ratifioitu, aihe on noussut kiireelliseksi koko maailmassa.

1. Miksi painolastiveden käsittelyjärjestelmästä on päätettävä nyt?

Nyt kun BWM-yleissopimus on tullut voimaan, ei ole aikaa odottaa. Vaikka aluksellesi olisi äskettäin tehty peruskorjausselvitys, painolastiveden käsittelyjärjestelmän on jälkiasennettava siihen ensimmäisessä syyskuun 2019 jälkeen tehtävässä peruskorjauksessa. Tämä vie enemmän aikaa ja resursseja kuin monet laivanvarustamot odottavat, joten varhaista sitoutumista ja hyvää suunnittelua tarvitaan.

Lähes kaikkiin aluksiin on asennettava käsittelyjärjestelmä noin viiden vuoden kuluessa. Siksi järjestelmiin ja telakoiden kapasiteettiin kohdistuu suuri kysyntä. Kirjaimellisesti tuhannet alukset kilpailevat sekä toimittajien että telakoiden kapasiteetista.

Monet toimittajat eivät pysty laajentaa tuotantoaan tulevina vuosina, tai kokemusta, jolla varmistetaan sujuva toimitus ja asennus monille osapuolille. Jotta saat yhteensopivan järjestelmän ajoissa, sinun on valittava toimittaja, joka hallitsee molemmat.

Jos painolastivesiä on purettava Yhdysvalloissa, valinta on tehtävä vieläkin tarkemmin. Vuonna 2012 voimaan tulleiden Yhdysvaltojen rannikkovartioston Ballast Water Discharge Standard -määräysten täyttäminen edellyttää järjestelmää, jonka USA:n rannikkovartiosto on nimenomaisesti hyväksynyt&nbsp.

2. Miksi äskettäin myönnettyyn tyyppihyväksyntätodistukseen täytyy kiinnittää huomiota?

BWM-yleissopimus toimii tärkeimpänä kansainvälisenä ohjeena painolastiveden käsittelyjärjestelmille. Kun se laadittiin, painolastiveden käsittelyn ohjausmekanismeista tiedettiin paljon vähemmän kuin nykyään. Kehitys on mennyt eteenpäin. IMO-testaus on muuttunut entistä yhdenmukaisemmaksi ja tiukemmaksi.

Vuodesta 2014 lähtien myönnetyt IMO-tyyppihyväksyntätodistukset voivat antaa yksityiskohtaisempia tietoja järjestelmän käyttörajoituksista, kuten saliniteetista, lämpötilasta ja UV-läpäisevyydestä. Ennen tätä päivämäärää myönnettyjä todistuksia on tarkasteltava kriittisesti, ja on aina käytettävä todistuksen uusinta versiota.

USCG-tyyppihyväksyntäjärjestelmä suunniteltiin paljon myöhemmin ja läpinäkyvyyttä silmällä pitäen. USCG-tyyppihyväksynnät, jotka on myönnetty tähän mennessä useille järjestelmille, osoittavat järjestelmän ominaisuudet selkeästi.

3. Miksi valtuutetun kolmannen osapuolen on suoritettava tyyppihyväksyntätestit?

Valtuutetun kolmannen osapuolen tyyppihyväksyntätestaus on tärkeää avoimuuden, voimassaolon ja lopulta järjestelmän vaatimustenmukaisuuden varmistamiseksi. Kolmansina osapuolina toimivat testauslaitokset voivat varmistaa valvotun testausympäristön ja realistiset testiolosuhteet, jotta järjestelmien puutteet eivät jää huomaamatta.

Esimerkiksi organismit, jotka elävät lähellä veden pintaa, sietävät UV-valoa paljon paremmin kuin syvemmällä elävät. Näiden organismien tehokkaaksi neutraloimiseksi tarvitaan keskipaineisia UV-lamppuja. Jos käytetään yhdistelmää, joka ei vaikuta näihin organismeihin, on mahdollista täyttää vaatimukset puutteellisen teknologian avulla.

Yhdenmukaisuuden varmistavat valvontamekanismit tunnetaan nykyään paljon paremmin kuin ennen. Vakavasti otettavat toimittajat valitsevat tehokkaan UV-tekniikan, haluavat kolmannen osapuolen varmistamaa läpinäkyvyyttä ja suorittavat testit vedellä, joka sisältää luonnossa esiintyviä organismeja. Juuri näin Alfa Laval on testauttanut Alfa Laval PureBallast 3 -järjestelmän.

4. Mitä satamaviranomaisten suorittamien tarkastusten mahdollisuus merkitsee?

IMO:n tyyppihyväksynnän epäjohdonmukaisuudet ovat tiukentaneet valvontamekanismille asetettavia vaatimuksia. On ehdotettu pistokokeita, jotta varmistetaan, että IMO:n sertifioimat käsittelyjärjestelmät toimivat oikein. Tarkastusvastuu lankeaa tietysti satamaviranomaisille.

Tämä herättää enemmän kysymystä kuin saadaan vastauksia. Esimerkkejä:

  • Saako pistokokeessa hylätty alus vaihtaa painolastivetensä?
  • Mitä on tehtävä aluksella, joka ei läpäise pistokoetta?
  • Kuinka pistokokeen tulee suorittaa?

Kun otetaan huomioon aika ja käytännön vaikeudet, aiheutuu paineita ottaa käyttöön IMO-testaamista tiukemmat kokeet. Varustamojen ja alusten operaattorien on varauduttava pistokokeiden mahdollisuuteen ja varmistettava, että niiden käsittelyjärjestelmät toimivat kunnolla.

5. Miksi tarvitaan painolastiveden käsittelylainsäädäntöä?

Painolastiveden käsittelyjärjestelmän valinta on merkittävä päätös uusien alusten suunnittelussa ja jälkiasennuksessa myös kustannusten kannalta. Mutta jos painolastivesiä ei käsiteltäisi, aiheutuisi vieläkin suuremmat kustannukset.

Vieraslajit ovat enemmän kuin kiusallisia. Ne ovat nousseet yhdeksi suurimmista valtameriin kohdistuvista uhista. Joka vuosi ne aiheuttavat miljardien dollarien suuruiset menetykset haittaamalla kalataloutta ja muuta mereen perustuvaa liiketoimintaa. Usein ne vaikuttavat myös maalla harjoitettavaan liiketoimintaan ja kauppaan. Ne ovat jopa aiheuttaneet kuolemantapauksia. (Esimerkkejä on täällä.)

Vaikka painolastiveden käsittely voidaan nähdä meriteollisuuteen kohdistuvana haittana, seuraukset olisivat vielä ikävämmät, jos mitään ei tehtäisi.


Alfa Laval PureBallast 3 ja IMO:n tarkistetut G8-ohjeet

Seuraavat kysymykset ja vastaukset selittävät Alfa Laval PureBallast 3 -tyyppihyväksynnän vaikutukset tarkistettujen G8-ohjeiden perusteella.

1. Mitä testejä tarvittiin, jotta Alfa Laval varmistaa IMO-todistuksen saamisen tarkistettujen MEPC.279(70) 2016 G8 -vaatimusten perusteella?

Jokaisessa veden saliniteettivaihtoehtoa tarvittiin kaksi täydentävää maissa tehtävää biologisen tehon testiä, jotka suoritettiin ilman pitoaikaa. Komponenttien ympäristötestit vastaavat paremmin Yhdysvaltain rannikkovartioston (USCG) vaatimuksia. Tämä tarkoittaa, että vaatimukset ovat tiukempia kuin MEPC.174 (58) 2008 G8 -vaatimukset. IMO hyväksyy reproduktiivisen MPN-menetelmän käytön biologisten tehokkuustestien arvioimiseksi, kun taas USCG edellyttää CMFDA / FDA-menetelmän käyttöä.

2. Onko Alfa Laval PureBallast 3 -järjestelmään tehty muutoksia tarkistettujen G8-vaatimusten vuoksi?

Johtavuusanturi asennetaan sen saliniteetin määrittämiseksi, jossa järjestelmää käytetään. Muutoin laitteisto, virtaus ja virrankulutus ovat yleensä samoja.

3. Voidaanko asennettu Alfa Laval PureBallast 3 -järjestelmä, joka on vuoden 2008 G8-ohjeiden mukainen, päivittää tarkistettujen 2016 G8 -ohjeiden mukaisesti?

Sitä ei tarvitse päivittää. IMO on antanut päätöslauselman, jonka mukaan aluksia, joihin on asennettu vanhoja järjestelmiä, ei tule rangaista.

4. Täytyykö varustajien tilata järjestelmä, jolla on tarkistettujen 2016 G8 -ohjeiden mukainen tyyppihyväksyntä?

Varustajien on syytä harkita, milloin järjestelmä asennetaan. Jos järjestelmä asennetaan ennen 28. lokakuuta 2020, ehdotetaan Alfa Lavalin PureBallast 3 -järjestelmää, jolla on 2008 G8 ohjeiden mukainen tyyppihyväksyntä. Tämä järjestelmä on täysin yhteensopiva IMO:n säännösten kanssa nyt ja tulevaisuudessa.