Alfa Laval - Varmdo-panimon haastattelu

"Jos haluat kilpailla suurten tuotemerkkien kanssa, oluesi täytyy maistua ja näyttää yhtä hyvältä kuin heidän"

Stefan Slätt omistaa käsityöläispanimon, joka sijaitsee Värmdön saarella lähellä Tukholmaa. Hänen tiensä käsityöläispanimoiden maailmaan alkoi, kun hän päätti lopettaa työnsä rahoitusanalyytikkona ja perustaa paikallisen pienpanimon. Stefan paljastaa Alfa Lavalille antamassaan haastattelussa, mitä menestyksekkään panimon johtaminen vaatii ja kuinka oluen sentrifugi auttaa häntä onnistumaan.

PVM 2021-01-12

Stefan Slatt_640x360_.jpg

Millä tavoilla Värmdö Bryggeri poikkeaa muista panimoista?

Keskitymme vaaleaan lageriin. Muut pienpanimoiden omistajat, joista monilla on panimo kotona, ovat enimmäkseen kiinnostuneita pale ale -oluista ja humalapitoisemmista IPA-oluista. Me halusimme kuitenkin omistautua oluelle, jota suurin osa kuluttajista juo. Valmistamme myös muunlaisia oluita, mutta ydintuotteemme on vaalea lager. Noin 93 % kaikesta kulutetusta oluesta on vaaleaa lageria. Miksi meidän siis pitäisi valmistaa jotakin muuta? Järjestämme oluenmaistajaisia sekä valistamme ravintolanomistajia ja heidän työntekijöitään ruoan ja oluiden yhdistämisessä. Näytämme, että olut voi maistua erilaiselta sen mukaan, mitä lautasella on. Tiedämme paljon oluista ja ruoasta, joten olemme hauska ja asiantunteva yhteistyökumppani, emme pelkästään paikallinen pienpanimo. Se auttaa meitä erottumaan joukosta markkinoilla. 

Kuinka keksit idean panimon perustamisesta?

Ennen Värmdö Bryggeriä työskentelin pankissa, jolla oli sijoituksia Itä-Euroopassa ja Balkanilla. Ei ollut hauskaa istua pöydän ääressä tuijottamassa Excel-taulukoita koko päivä. Kaikki alkoi, kun juttelimme lapsuudenystäväni kanssa saunassa olutta nauttien. Halusimme molemmat tehdä jotakin uutta. Panimon avaaminen oli yksi vaihtoehdoista. Idea synnytti kipinän, ja päätimme, että nyt on oikea aika.

Noin 93 % kaikesta kulutetusta oluesta on vaaleaa lageria. Miksi meidän siis pitäisi valmistaa jotakin muuta?

Perustimme panimon vuonna 2012. Vuokraamamme tila oli paljon suurempi kuin alun perin tarvitsimme, koska ajattelimme aloittaa pienestä ja panna olutta ehkä kerran viikossa. Päädyimme kuitenkin perustamaan yrityksen vauhdilla, ja panimon toiminta alkoikin nopeasti. Meillä oli onni päästä alkuun, ennen kuin käsityöläisoluen markkinoille syntyi tungosta.

Oliko alussa haastavaa markkinoida itseään?

Kun aloimme panna olutta, suuntasimme sen vaaleista lagereista pitäville kuluttajille ja saimme hyvää palautetta. Värmdö on upea paikka sisäsaaristossa lähellä Tukholmaa, ja sen pienet saaret ovat hajallaan meressä. Paikallinen vesi on hyvänmakuista ja sopii täydellisesti vaaleaan lageriin. Joka kesä Värmdöhön tulee paljon ihmisiä lomanviettoon. Tämä antoi meille lentävän lähdön. Meidän tarvitsi vain vierailla muutamissa paikallisissa baareissa, ravintoloissa ja kaupoissa olutpullojemme kanssa, ja olut myi itse itsensä. Kilpailu on nykyään paljon entistä kovempaa. Missään ei myydä pelkästään meidän oluttamme. Yleensä on tehty sopimus suurten kaupallisten panimoiden kanssa, ja paikat täydentävät valikoimaa paikallisilla käsityöläisoluillamme. Kiinnostus paikallisiin käsityötyöläisoluisiin ja luomuoluisiin heräsi jo vuosia sitten, ja se kasvaa jatkuvasti.

Miten ja milloin tajusit onnistuneesi?

Pian oluemme lanseerauksen jälkeen yksi Ruotsin suurimmista supermarkettiketjuista kysyi, voisimmeko tuottaa heille vain vähän alkoholia sisältävää olutta. Näin aloimme myydä oluttamme ketjun supermarketeissa. Sen jälkeen toinen iso ruokakauppaketju pyysi meitä tekemään samoin heille. Liiketoimintamme otti tuulta alleen. Se oli meille erittäin kannattavaa aikaa. Nyt panostamme enemmän itsemme mainostamiseen. 

Miksi päätitte sijoittaa oluen sentrifugiin?

Kilpaillakseen kaupallisten olutmerkkien kanssa oluemme piti näyttää ja maistua vähintään yhtä hyvältä. Edistyminen vaati viisaita investointeja. Ensinnäkin halusimme lisätä kapasiteettia ja tuotantoa ja toiseksi saavuttaa korkean laadun jokaisessa erässä. Pullojen pohjassa oleva sakka oli silloin ongelma. Aloimme tutkia erilaisia suodatusratkaisuja, mutta ne eivät vakuuttaneet meitä. Sitten löysimme erottimen. Vierailimme joissakin erottimia käyttävissä panimoissa ja tarkastelimme käytettyjä vaihtoehtoja. Tutustuttuamme huolellisesti muutamiin koneisiin valitsimme Alfa Laval Brew 80:n, koska se vastasi kapasiteettitarvettamme, joka on jopa 50 hehtolitraa tunnissa.

Ostimme erottimen joulukuussa 2018. Asennus kesti vain yhden päivän. Viikkoa myöhemmin käytimme konetta ilman Alfa Lavalin apua. Se toimii toistaiseksi hyvin. Meidän on noudatettava hygieniarutiinejamme ja tehtävä tarkastus puolen vuoden välein. Käytämme sentrifugia kerran tai kahdesti viikossa, mikä ei ole kovin usein, mutta tuotamme olutta neljästä viiteen päivänä viikossa käymissäiliöiden sisällön mukaan. Jos jotakin on valmiina erotettavaksi, käytämme sentrifugia. Jos käymissäiliö on täynnä, on aika panna olutta. Kun olemme täyttäneet kaksi kirkasta olutastiaa, poistamme tuotetta. Erotin toimii nopeasti ja tehokkaasti, joten voimme valmistaa kaksi erää päivässä.

Brew 80 varmdo brewery_640x360.jpg

Monet panimot ajattelevat, että sijoittaminen erottimeen liittyy tuotettavaan oluttyyppiin. Se ei kuitenkaan ole totta. Kirkas vaalea lager on mahdollista saada aikaan myös muilla menetelmillä. Meille sentrifugin ostaminen oli kuitenkin oikea päätös. Emme koskaan katuneet sitä. Voimme edelleen tehdä sameaa olutta ja myös kristallinkirkasta olutta.

Mitkä ovat kokemuksesi perusteella sentrifugin käytön tärkeimmät edut?

Perinteisen oluenvalmistuksen suurin haittapuoli on tuotehävikki. Ennen sijoittamista sentrifugiin menetimme noin 250 litraa olutta jokaisesta erästä.  Sentrifugin avulla olemme vähentäneet tämän hävikin 100 litraan, joten saamme 1 900 litraa olutta 2 000 litran olutsäiliöstämme. Toisin sanoen saantimme on kasvanut 8 %. Se on mahtavaa! Lisäksi käymissäiliöstä saatavan tuotteen laatu ja koostumus ovat yhdenmukaiset. Ennen kuin saimme erottimen, olut otettiin suoraan käymissäiliöstä, jolloin olut oli yleensä alussa hieman sameaa ja sitten yhä kirkkaampaa loppua kohti. Sentrifugi varmistaa, että tulos on sama koko prosessin ajan. Olut on hyvin herkkää hapelle, joten iloitsemme tämän huolen poistumisesta. Koneen ansiosta myös koko prosessin kestävyys on parantunut. Olemme todella tyytyväisiä.

Ennen sijoittamista sentrifugiin menetimme noin 250 litraa olutta kustakin erästä. Tappiot vähenivät 2,5-kertaisesti sentrifugin avulla, joten 2 000 litran säiliöstämme saadaan 1 900 litraa olutta. Toisin sanoen saantimme kasvoi 8 prosenttiin. Se on mahtavaa.

Oliko vaikea ymmärtää, miten oluen sentrifugia käytetään?

Meidän oli melko helppo tajuta, miten se toimii. Ainoa mainittava asia on erottimen lievä meluisuus, jonka vuoksi käytämme korvatulppia suojana. Alussa halusimme käyttää konetta vain vaaleisiin lagereihimme. Huomasimme kuitenkin nopeasti, että oluen laatu ja ulkonäkö ovat paljon paremmat sentrifugoinnin jälkeen. Nyt kaikki oluemme kulkevatkin erottimen läpi.

Kapasiteettimme oli liian pieni tällaiselle koneelle. Tiesimme kuitenkin, että haluamme kasvaa ja laajentua. Brew 80:n ostaminen oli meille merkittävä sijoitus. Päätavoitteemme on aina ollut tarjota korkealaatuista olutta. Jos laatu on riittävän hyvä, muut asiat sujuvat itsestään. 

Brew 80

Monitoimisentrifugi käsityöläispanimoille

Brew 80

  • Enintään 50 hl/h
  • Vähän happivuotoa – tiivistetty poisto
  • Helppokäyttöinen
  • Plug & Play -alusta

Stefanin neuvo käsityöläispanimon menestystä varten:

·     Vinkki numero 1: Opi virheistäsi

Kuten kaikki pienpanimot, myös me teemme virheitä. Toisinaan oluessa on hieman enemmän hiilihappoa kuin pitäisi. Joskus se on liian sameaa tai sen laatu ei ole riittävän tasaista... Tärkeintä on olla nöyrä ja hyväksyä kritiikki. Ota tuote takaisin, jos asiakas ei ole tyytyväinen, tai korvaa se laadukkaammalla tuotteella. Yritämme olla tekemättä samaa virhettä kahdesti.

·     Vinkki numero 2: Ensivaikutelma ratkaisee

Olemme aina iloisia saadessamme asiakkailta palautetta, vaikka se olisikin kritiikkiä. En näe sitä huonona asiana, vaan kannustimena parannuksiin. Voimme valmistaa maailman parasta olutta. Jos etikettejä ei kuitenkaan ole kiinnitetty pulloihin oikein, asiakkaille syntyy huono vaikutelma. Näitä pulloja ei ole sijoitettu myymälöissä hyvin, joten kukaan ei huomaa niitä. Varmista siis, että tuotteesi näyttävät houkuttelevilta. 

·     Vinkki numero 3: Suhtaudu työhön intohimoisesti

Intohimo tarkoittaa sitä, että olet todella omistautunut työllesi. Se hohtaa läpi, kun tapaat asiakkaita sekä baarien, ravintoloiden ja kauppojen omistajia. He haluavat ostaa tuotteen ihmiseltä, joka uskoo työhönsä todella vahvasti.

·     Vinkki numero 4: Turvaa laatu ja yhdenmukaisuus

Laadun on oltava tasaista. Oluen täytyy maistua aina samalta jokaisessa erässä, jos haluat asiakkaiden ostavan sitä yhä uudelleen. Muista huolehtia oluestasi, ennen kuin se päätyy pulloon. Tämän vuoksi erotin on erittäin hyödyllinen työkalu, koska säiliöön tulee aina tasalaatuista olutta. Sinun tarvitsee vain säätää hiilihapotusta oikean luonteen ja maun saavuttamiseksi.

·     Vinkki numero 5: Tavoita oikea yleisö oikealla viestillä

Tunne kohdeyleisösi. Ovatko potentiaaliset markkinasi riittävän suuret? Kannattaako yrityksesi pitkällä aikavälillä? Mitä paikallisia vivahteita voit hyödyntää? Mikä on erityisen houkuttelevaa oluessasi? Olut kannattaisi ehkä yhdistää ainutlaatuiseen ilmapiiriin, kuten perunoiden ja sillin syömiseen kesäillan auringossa laiturilla meren rannalla. Tai siihen, kun on kokoonnuttu ystävien ja perheen kanssa kodikkaan pöydän ympärille nauttimaan grilliherkuista. Tärkeintä ei ole itse olut, vaan tunne, jonka haluat välittää. 

·     Vinkki numero 6: Etsi inspiraatiota

Etsimme innoitusta koko ajan, ja löysimme sitä äskettäin luonnollisesti hiilihapotetusta, tynnyrissä kypsyneestä oluesta, johon tutustuimme brittiläisissä pubeissa. Viime vuonna olimme Manchesterin ulkopuolella ja panimme tynnyriolutta yhdessä paikallisten panimoiden kanssa oppiaksemme prosessin. Brittiläisten ystäviemme ansiosta pystymme nyt valmistamaan ja myymään tynnyrissä kypsynyttä olutta. Tämä on pieni, mutta kasvava trendi Ruotsissa. Aiomme matkustaa taas Englantiin, tai ehkä Tšekin tasavaltaan tai Saksaan inspiraation saamiseksi.

Värmdön panimon valinta: oluttrendit

Stefan Slatt quotation_640x360.jpg

  •      Trendi numero 1: alkoholiton olut

Yhä useammat panimot tuovat myyntiin alkoholittomia oluita. Niiden valmistaminen on kuitenkin hankalaa, koska oluen käyminen 0 %:sta 0,5 %:iin vaatii todella hyvän hiivan tiukkojen marginaalien vuoksi. Olemme saaneet erittäin hyvää palautetta alkoholittomasta oluestamme.  

  •  Trendi numero 2: vähemmän humalapitoinen maku

Selkeänä trendinä olen huomannut, että käsityöläisoluissa maistuu humala vähemmän kuin aiemmin. Aikaisemmin käsityöläisolut saattoi tuoksua siltä kuin laittaisit pään pussiin, jossa on kuivaa humalaa. Nykyaikaisten oluiden maku on tasapainoisempi. Niissä on vähemmän äärimmäisiä ominaisuuksia, kuten liikaa katkeruutta.

  • Trendi numero 3: Hapanolut

Toinen kasvava trendi on hapanolut, joka täydentää ruokaa hienosti. Monet panimot haluavat erikoistua vain hapanoluen valmistukseen. Valmistamme myös hapanolutta, mutta keskitymme pääasiassa vaaleaan lageriin.

  • Trendi numero 4: Käsityöläisolut vastaan viini

Monissa ravintoloissa on nykyään vaikuttavat olutlistat, joissa on ruokasuosituksia. Huomiota ei kiinnitetä pelkästään viiniin, vaan myös oluet nousevat esille. Kaikki haluavat tietää lisää oluesta. Kahviloiden ja ravintoloiden omistajat haluavat myös ymmärtää, miksi vieraat suosivat tietyntyyppisiä oluita. Ihmiset ovat uteliaita tietämään paikallisista oluista ja kokeilemaan niitä. Tämän vuoksi käsityöoluet kukoistavat. 

Alfa Lavalin separaattorit käsityöläisoluille: panimon mukana kasvavat ratkaisut

Alfa Lavalilla on laaja valikoima erilaisia erotuslaitteita oluen kirkastamiseen. Käsityöoluiden asiantuntijoiltamme saat vinkkejä sekä apua oikeanlaisen teknologian valintaan panimosi kasvaessa. Saat lisätietoja Brew-sarjan verkkosivulta.

Brew series vignette 640x360

Alfa Laval Brew 80: Hanki oikea vaihtoehto intohimoasi varten

Alfa Laval Brew 80 on plug-and-play-sentrifugimoduuli, jonka kapasiteetti on jopa 50 hl tunnissa. Pienissä panimoissa se antaa käyttöön Alfa Lavalin erotusinnovaatiot oluiden saannin ja laadun parantamiseksi – mukaan lukien ainutlaatuisen hermeettisen akselitiivisteemme, joka vähentää happivuotoa. Brew 80 antaa tehokasta suorituskykyä, jota tarvitaan panimon kasvaessa.

brew80 vignette