OceanGlide
Alfa Laval OceanGlide on ainutlaatuinen fluidiikkatekninen Air Lubrication ratkaisu. Se muodostaa tasaisen ja hallittavissa olevan ilmakerroksen aluksen koko tasapohjan laajuudella, mikä pienentää aluksen ja veden välistä kitkaa maksimaalisen tehokkaasti. Tämä pienentää todistetusti vastusta, mikä näkyy suoraan parempana energiatehokkuutena sekä pienempinä polttoainekuluina ja CO2-päästöinä. Lisäksi merimelu vähenee, joten OceanGlide on selvä askel kohti kestävää kehitystä.
Sulava polku kohti oikeita energiasäästöjä
- Jopa 12 %:n käyttövoiman säästö vähentää polttoaineenkulutusta, pienentää CO2-päästöjä ja parantaa EEDI-, EEXI- ja CII-arvoja
- Fluidiikkateknologia tuottaa tasaisen ja dynaamisen ilmakerroksen vain muutamalla kompressorilla
- Koko tasapohjan kattavuus maksimoi vastuksen pienenemisen vaikutukset
- Koska ilmakerroksen osia voi säätää yksilöllisesti, se on optimoitavissa helposti
- Helposti asennettava jopa jälkiasennuksena: ”Sea chest” (suorakaiteen tai sylinterin muotoinen syvennys rungossa) on tarpeeton, läpivientien määrä on
Alfa Laval OceanGlide on patentoitu uuden sukupolven ratkaisu, joka lunastaa Air Lubrication lupaukset. Air Lubrication -ilmavoitelun ja fluidiikan yhdistelmällä tasainen ilmakerros saadaan luotua erittäin tehokkaasti vähäisellä kompressoriteholla. Koko aluksen tasapohjan peittävä dynaaminen ilmakerros on säädettävissä ja optimoitavissa, koska se on jaettu osiin ilmanjakokaistoilla.
Innovatiivisen asennusratkaisun ansiosta OceanGlide on helposti asennettavissa kaikkiin aluksiin – myös jälkiasennuksena.”Sea chest” (suorakaiteen tai sylinterin muotoinen syvennys rungossa) on tarpeeton, kompressorien sijoitusrajoituksia ei ole ja runkoläpivientien määrä on minimoitu.
50–75 % pienempi ominaisvastus on siis lähes kaikkien alusten ulottuvilla. Järjestelmä voi säästää käyttövoimaa jopa 12 %. Tuloksena on pienempi polttoaineenkulutus, vähemmän CO2-päästöjä ja merkittävä vaikutus EEDI-, EEXI- ja CII-arvoihin.
Asiakirjat
Toiminta
Alfa Laval OceanGlide on ainutlaatuinen yhdistelmä Air Lubrication -ilmavoitelua ja fluidiikkaa – nestepaineen ja -virtauksen säätelyä tarkasti muotoillulla kanavilla ilman mitään liikkuvia osia. Tämän patentoidun yhdistelmän ansiosta OceanGlide-järjestelmässä ”Sea chest” (suorakaiteen tai sylinterin muotoinen syvennys rungossa) ja suuret runkoläpiviennit ovat tarpeettomia, sillä se tuottaa ilmakerroksen äärimmäisen tehokkaasti.
OceanGlide-ratkaisussa aluksen tasapohja jaetaan osiin, joista jokaiselle osoitetaan erillinen ilmanjakokaista. Kukin kaistan takaosassa on rivi fluidiikkaoskillaattoreita, jotka toimivat yksilöllisinä ilmanjakoyksiköinä. Fluidiikkaan perustuvat oskillaattorit tuottavat pieniä yhtenäisiä ilmakuplia hyvin pienellä kompressoriteholla. Kuplat yhtyvät toisiinsa lähes välittömästi oskillaattorista poistuessaan, joten niistä muodostuu tasainen ja yhtenäinen ilmakerros.
Ilmanjakokaistat pienentävät kitkaa maksimaalisen tehokkaasti todellisissa olosuhteissa. Jakokaistojen profiili on hydrodynaamisen siipimäinen, joten niiden vaikutus vastukseen on lähes olematon, kun järjestelmää ei käytetä. Ja mikä tärkeintä, jokaista kaistaa voi säätää erikseen osiokohtaisesti, joten ilmakerroksen voi optimoida tehokkaasti. Koska kompressoreja tarvitaan vähemmän (keskimäärin 1–3) kuin muissa ratkaisuissa, OceanGlide maksimoi energiatehokkuuden ja polttoainesäästöt.
Helposti asennettava alukseen kuin alukseen kaikilla telakoilla
Alfa Laval OceanGliden käyttöönotto onnistuu nopeasti ja kustannustehokkaasti sekä aluksen rakennusvaiheessa että jälkiasennusratkaisuna. Koska ”Sea chest” (suorakaiteen tai sylinterin muotoinen syvennys rungossa) on tarpeeton ja kompressoreja tarvitaan vain vähän eikä niiden sijoitukselle ole rajoituksia, ratkaisu vie vain vähän tilaa aluksen sisällä. Ulkopuolelle sijoitettava ilmanjakokanavat on nopea ja helppo asentaa. Asennus ei vaadi erikoiskoulutusta ja tarvittavien runkoläpivientien määrä on minimoitu.
OceanGlide – todistetusti toimiva
Tharsis Sea-River Shipping on ensimmäinen Alfa Laval OceanGliden käyttöön ottanut varustamo. M/V Tharsis -rannikkoalukseen asennettu ratkaisu on tuottanut jopa 10 %:n polttoainesäästöt. Yhtiö näkeekin fluidiikan ja air lubrication tekniikan yhdistelmän avainteknologiana sen polulla kohti entistä kestävämpää laivaamista.
Läpimurto merenkulun tehostamisessa
Fluidinen ilmavoitelu on uusi innovaatio, joka vähentää propulsiovoiman tarvetta jopa 12 % ja maksaa itsensä takaisin alle kolmessa vuodessa. Alle viikossa M/V Tharsis -rannikkoalukseen asennettu teknologia on parantanut tehokkuutta ilman mitään haittavaikutuksia ohjattavuuteen tai vakauteen.
Fluidic air lubrication news
Read about customers who have selected OceanGlide and follow developments related to fluidic air lubrication.