Meriteollisuuden laitteet ja -ratkaisut metanolin käyttämiseen polttoaineena
Uusi vaihe hiilenpoistossa on alkamassa
Metanolista on tulossa yleisesti käytössä oleva vaihtoehtoinen polttoaine, joka voi auttaa meriteollisuutta vähentämään asteittain päästöjä ja saavuttamaan hiilidioksidipäästöjä koskevat tavoitteet. Uusiutuvista lähteistä valmistettuna se voi vähentää CO2 -päästöjä jopa 95 % perinteisiin polttoaineisiin verrattuna. Vihreä metanoli ei lisäisi ilmakehään hiilidioksidia (CO2), mikä tekisi sitä käyttävistä aluksista hiilineutraaleja.
Siitä huolimatta metanoli vaatii uusia teknologioita ja erilaista näkemystä aluksen energiataseesta. Alfa Laval on metanoliratkaisujen kärjessä – ja on valmis tekemään yhteistyötä kanssasi siirtymävaiheessa.
Polttoaineen syöttöjärjestelmä
Alfa Laval FCM Methanol on matalan leimahduspisteen omaavan polttoaineen syöttöjärjestelmä (LFSS), joka voidaan mukauttaa mihin tahansa merimoottoriin ja aluksen rakenteeseen. Se on toimivaksi todettu teknologia, jota on käytetty metanolikäyttöisissä aluksissa ympäri maailmaa vuodesta 2015 lähtien.
Aalborgin merikattilaratkaisut metanolin käyttämiseen polttoaineena
Sadassa vuodessa kertyneeseen lämpötekniseen osaamiseen perustuvat Alfa Laval Aalborg -merikattilat soveltuvat toimimaan metanolilla tulevaisuuden vaatimukset täyttävän MultiFlame-poltinratkaisumme ansiosta. Jo ennestään laajan polttoa koskevan tietämyksemme lisäksi teemme nyt metanolia käyttäen laajamittaisia testejä Alfa Lavalin testaus- ja koulutuskeskuksessa.
Siirtyminen metanolipolttoaineeseen tehdään mahdolliseksi
Lue lisää siitä, miksi Alfa Laval FCM Methanol on ykkösvalinta matalan leimahduspisteen omaavaan polttoaineen syöttöjärjestelmään (LFSS) nykypäivän metanoliprojekteissa. Tässä lyhyessä videossa kerrotaan, miksi pumppu ei yksin riitä, ja näytetään, miten FCM Methanol vastaa haasteeseen – joustavasta asennuksesta luotettavaan toimintaan.
Alfa Laval Aalborgin kattilaratkaisut – polttoainejoustava ja tulevaisuuteen valmis
Vuosisadan huippuosaamista höyryn ja kuuman veden tarpeiden täyttämisessä perinteisillä polttoaineilla. Uraauurtava hiilineutraalius LNG:llä ja metanolilla, valmiina biopolttoaineiden käyttöön. Kestävän merikattilateknologian edelläkävijä.
Lämmitys ja jäähdytys
Metanoli on samanlainen kuin laivateollisuudessa jo laajasti käytössä olevat nestemäiset polttoaineet, mutta sillä on sekä alhainen leimahduspiste että aggressiivinen luonne. Alfa Laval tarjoaa useita lämmönvaihdintyyppejä, jotka kestävät metanolitoimintoihin liittyviä lämpötiloja, paineita ja korroosioriskejä.
Tehoa hukkaenergiasta
Alfa Laval E-PowerPack-laitteistossa käytetään Organic Rankine Cycle (ORC) -tekniikkaa sähkön tuottamiseen mistä tahansa aluksen lämmönlähteestä. Mahdollistamalla kaiken saatavissa olevan hukkaenergian hyödyntämisen, vaikka höyryn tarve olisi vähäinen, se voi auttaa pitämään polttoainekustannukset entisellään metanolin suuremmista kustannuksista huolimatta.
Alfa Lavalin teknologia edistää kestävää kehitystä Maerskin uraa uurtavassa metanolivoimalla kulkevassa konttialuksessa
Maailmassa, jossa kestävyys on yhä tärkeämpää, A.P. Moller-Maersk on lähtenyt matkaan maailman ensimmäisellä metanolikäyttöisellä konttialuksella. Alfa Lavalin metanoliratkaisuilla polttoaineena varustettu alus osoittaa, kuinka innovatiiviset ratkaisut ja laitteet voivat auttaa varustamoita sopeutumaan muuttuvaan energiamaisemaan ja ympäristösäännöksiin.
Innovaatioita Alfa Lavalin testi- ja koulutuskeskuksessa
Alfa Lavalin testi- ja koulutuskeskuksessa metanolin kanssa työskentelyyn liittyvät ratkaisut ja osaaminen kehittyvät edelleen. Tämä ainutlaatuinen tutkimus- ja kehityslaitos tuottaa 2 800 neliömetrin testaustiloissaan entistä perusteellisempaa tietämystä metanolin käsittelystä, poltosta ja muista asioista. Tällä varmistetaan turvallisuus ja tehokkuus tulevaisuuden metanolikäyttöisillä kestävää kehitystä entistä paremmin tukevilla aluksilla.
Hukkalämmön talteenotto
Alfa Laval Aalborg Micro -pakokaasukattila tukee energiatehokkuutta monin tavoin. Lämmitettävään kattilaan liitettynä se syöttää höyryä yhteiseen yläkattilaan, mikä vähentää tarvetta käyttää poltinta. E-PowerPack-laitteiston ja levylämmönvaihtimen kanssa käytettynä se tuottaa kiertoveden avulla lämpöenergiaa lämpötilassa, joka maksimoi tehontuoton.