2022-06-07 Investor News

Alfa Laval ja SSAB yhdistävät voimansa tuottaakseen ensimmäisen lämmönvaihtimen, joka on valmistettu fossiilivapaasta teräksestä

Alfa Laval on allekirjoittanut sopimuksen maailmanlaajuisen ruotsalaisen teräsyhtiön SSAB:n kanssa yhteistyöstä maailman ensimmäisen fossiilivapaata terästä käyttävän lämmönvaihtimen kehittämiseksi ja kaupallistamiseksi. Tavoitteena on saada ensimmäinen vetypelkistetystä teräksestä valmistettu lämmönvahdin valmiiksi vuodelle 2023. Yhteistyö on myös tärkeä askel Alfa Lavalin matkassa hiilineutraaliksi vuoteen 2030 mennessä.

Maailman terästuotannon osuus maailman hiilidioksidipäästöistä on seitsemän prosenttia. SSAB:n tuleva fossiilivapaa HYBRIT-teknologialla valmistettu teräs on alan johtava läpimurto, kun se siirtyy kestävämpään toimintaan. Alfa Lavalin energiatehokkaat lämmönvaihtimet, joita käytetään teollisissa prosesseissa maailmanlaajuisesti, on valmistettu 40-prosenttisesti teräksestä ja ovat jopa 50 prosenttia tehokkaampia kuin perinteinen teknologia. Tämä tarkoittaa, että ne voivat säästää energiaa ja vähentää CO2-päästöjä. Kansainvälisen energiajärjestön (IEA) mukaan energiatehokkuus voisi itse asiassa vähentää kasvihuonekaasupäästöjä yli 40 prosenttia vuoteen 2040 asti, ja 50 prosenttia energiatehokkuuden säästöstä tulee teollisuussektorilta.

"Olen iloinen voidessani ilmoittaa tästä yhteistyöstä SSAB:n kanssa, joka perustuu yhteiseen asiantuntemukseemme ja päättäväisyyteemme edistää innovaatioita", sanoo Tom Erixon, Alfa Lavalin toimitusjohtaja. "Yhdistämällä heidän fossiilivapaan teräksensä ja energiatehokkaat lämmönvaihtimemme voimme edistää alan muutosta kohti hiilineutraaliutta."

SSAB:n toimitusjohtaja Martin Lindqvist sanoo: ”Olemme ylpeitä saadessamme toivottaa Alfa Lavalin tervetulleeksi kumppaniksemme ja odotamme innolla, että voimme yhdessä tutkia tapoja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Tällä yhteistyöllä saavutamme uusia asiakasryhmiä ja toivottavasti inspiroimme kokonaan uusia asiakkaita."

Tiesitkö, että Alfa Laval on asettanut tavoitteeksi tulla hiilineutraaliksi vuoteen 2030 mennessä koko arvoketjussa.

Tämä on Alfa Laval

Alfa Laval on maailman johtavia lämmönsiirron, erotuksen ja virtaustekniikan toimittajia, ja se toimii energia-, merenkulku- sekä elintarvike- ja vesialalla tarjoten asiantuntemustaan, tuotteitaan ja palveluitaan useille toimialoille noin 100 maassa. Yhtiö on sitoutunut optimoimaan prosesseja, luomaan vastuullista kasvua ja edistämään kehitystä tukeakseen asiakkaita heidän liiketoiminta- ja vastuullisuustavoitteiden saavuttamisessa.

Alfa Lavalin innovatiiviset teknologiat on omistettu materiaalien puhdistamiseen, jalostukseen ja uudelleenkäyttöön, mikä edistää luonnonvarojen vastuullisempaa käyttöä. Ne parantavat energiatehokkuutta, lämmön talteenottoa ja vedenkäsittelyä sekä vähentävät päästöjä. Näin Alfa Laval ei vain lisää asiakkaidensa menestystä, vaan auttaa myös ihmisiä ja planeettaa. Tehdään maailmasta parempi, joka päivä.

Alfa Lavalilla on 17 900 työntekijää. Vuotuinen liikevaihto vuonna 2021 oli 40,9 miljardia Ruotsin kruunua (noin 4 miljardia euroa). Yhtiö on listattu Nasdaq Tukholmassa.

Tämä on SSAB

SSAB on pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö. SSAB tarjoaa tuotteita ja palveluita, jotka on kehitetty läheisessä yhteistyössä asiakkaidensa kanssa luodakseen vahvemman, kevyemmän ja kestävämmän maailman. SSAB:lla on työntekijöitä yli 50 maassa, ja sillä on tuotantolaitokset Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. SSAB on listattu Nasdaq Tukholmassa ja sillä on toissijainen listaus Nasdaq Helsingissä.

Tunnisteet

Kaikki

Concept Zero − The invisible revolution

Concept Zero on visio ja tavoite tuottaa maailman ensimmäinen hiilineutraali lämmönvaihdin, jossa käytetään fossiilivapaata terästä.

> Lue lisää Concept Zerosta

Lisätietoja saat ottamalla yhteyttä:

Maria Stalarm

Head of Marketing & Communication